Aktuality
Vodárenské pohľady
Dostali sme niekoľko otázok do časopisu Vodárenské pohľady. Tu sú otázky a odpovede:
1. Ako hodnotíte spoluprácu s VVS v súvislosti s odborom technik vodár vodohospodár na Vašej škole?
Spolupráca s VVS je aktívna a konštruktívna, spolupracujeme predovšetkým s výrobno-technickým riaditeľom Ing. Gabrielom Fedákom, PhD. a Ing. Katarínou Sivákovou. V tomto období pandémie je to však zložité, pozastavený bol najmä odborný výcvik všetkých žiakov. V predchádzajúcich rokoch nám VVS pomáhala s odbornou spoluprácou v rámci praktického vyučovania žiakov tretieho a štvrtého ročníka. Štvrtáci mali aj v tomto školskom roku nastúpiť na odborný výcvik do závodov VVS, to sa však neuskutočnilo pre opatrenia prijaté VVS v súvislosti s koronakrízou COVID-19.
2. Ako by ste zhodnotili úspešnosť tohto odboru? Je po ňom dopyt? Robí odbor atraktívnejším, že VVS sľubuje istú prácu po skončení štúdia?
V školskom roku 2019/2020 bolo ukončené experimentálne overovanie študijného odboru technik vodár vodohospodár, vyhodnotili sme štyri roky jeho overovania a poslali Štátnemu inštitútu odborného vzdelávania s odporúčaním schváliť a zaradiť uvedený odbor do sústavy odborov v SR. V súčasnom období prebieha hodnotenie experimentu v Štátnom inštitúte odborného vzdelávania a na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktoré skonštatovali, že experiment bol úspešný.
3. Koľko študentov aktuálne študuje odbor vodár-vodohospodár?
Vo všetkých ročníkoch je v súčasnosti spolu 63 žiakov, z toho 15 prvákov, 16 druhákov, 15 tretiakov a 17 štvrtákov.
4. Koľko v tomto roku ukončí štúdium maturitou?
Maturitné skúšky v tomto školskom roku by malo vykonať 17 štvrtákov.
5. Ako u Vás funguje jedinečné tréningové centrum v súvislosti s odborom? Robí ho atraktívnejším?
Tréningové centrum nemáme, ale svojpomocne aj s pomocou projektu IROP „Kvalitná výučba – základ kvalitnej SOŠ technickej v Košiciach“ sme zabezpečili rôzne prístroje, stroje a zariadenia, ktoré slúžia pre žiakov v rámci praktického vyučovania žiakov. Zabezpečujeme to sami, VVS nám ešte pri tvorbe projektu v roku 2017 pomohla s určením prístrojov, strojov a zariadení pre odborný výcvik žiakov v tomto študijnom odbore. Všetky zariadenia budú plne funkčné.
6. Ako by ste zhodnotili situáciu na trhu práce v súvislosti s dopytom zamestnávateľov po „remeselných“ odboroch a aktuálnou ponukou škôl? Sú tam medzery? Mali by školy viac reagovať na dopyt firiem? Deje sa to?
Táto otázka je skôr na zamestnávateľov, či potrebujú našich absolventov. Zatiaľ podľa vyjadrení predstaviteľov VVS sú absolventi tohto odboru potrební na jednotlivých závodoch. Svedčí o tom aj fakt, že veľký počet prvých absolventov sa zamestnalo práve vo VVS. Čo sa týka ďalších odborov, naša škola má v sieti také odbory technického zamerania, ktorých absolventi sú v dopyte na trhu práce.